Fantastiske anmeldelser af Jeg lader dig gå af Clare Mackintosh

Mens vi venter i spænding på næste hæsblæsende krimi fra Clare Mackintosh, kommer der stadigt flere rosende ord med på vejen til debut-thrilleren Jeg lader dig gå.

Thrilleren har allerede gået sin sejrsgang med udgivelse i 27 lande, mere en 500.000 solgte eksemplarer bare i Storbritannien og flere flotte placeringer på bestseller-listerne. I juli 2016 modtog Mackintosh da også Englands mest prestigefyldte krimipris Theakston’s Old Peculier Crime Novel 2016 – så hvis du endnu ikke er hoppet med på bølgen, kan disse anmeldelser givetvis overbevise:

Her kommer bare et lille udpluk fra de danske læsere:

Clare Mackintosh har begået en genistreg med romanen Jeg lader dig gå. (…) Jeg vil ikke på nogen måde afsløre historiens sande karakter – den fornøjelse overlader jeg helt og fuldt til den fremtidige læser. Clare Mackintosh skriver i et enkelt, ukunstlet og meget letforståeligt sprog, men plottet vil tage selv den garvede læser med storm. (…) Jeg kan simpelt hen ikke få armene ned. Vi skriver den 12. marts 2016, og jeg tror netop, at jeg har læste årets bedste thriller! (…) Jeg lader dig gå holder spændingen til sidste side. Faktisk var de sidste halvtreds sider så intense, at jeg bogstaveligt talt måtte tage mod til mig, hver gang jeg skulle vende en side. (…) Jeg lader dig gå har fuldstændigt slået benene væk under mig. Det bliver svært at finde noget læseværdigt efter denne oplevelse.

• Klaus Elmer, fra bloggen Den Anarkistiske Forfatter

Jeg lader dig gå er en thriller med alt, hvad det indebærer, og den rummer flere store overraskelser, som jeg ikke lige havde set komme. Desuden er den yderst realistisk samtidig med, at den er særdeles spændende og dramatisk. Jeg glæder mig at læse kommende bøger fra Clare Mackintosh’s hånd. 5 krimihjerter ud af 5.”

Jeg har ikke bare læst en bog, jeg har læst BOGEN! Den handler om jagten på en flugtbilist, en ufattelig sorg, frygt og en kvindes tragiske liv. Historiens hovedperson, Jenna Gray, følger os igennem denne virkelig spændende og meget overraskende fortælling. Mere vil jeg faktisk ikke skrive om bogens handling. Jeg vil nemlig ikke komme til afsløre for meget. Men jeg kan ikke sige andet end…. LÆS DEN. Jeg giver den 5 Stjerner ud af 5.
  • Maria G., Hyggemoster.dk

Thrillerens første del er udmærket læsning men røber ikke, hvor opslugende anden del er […] det bliver rigtigt uhyggeligt.

• Birte Strandby fra Bogvægten.dk – læs hele anmeldelsen her.

En ualmindeligt spændende og dragende bog […] Bogen har en god personskildring, et virkeligt veldrejet plot, og for en gangs skyld et realistisk og ikke alt for søgt twist. Und dig selv at læse den – enten nu, eller på en strandstol i sydens sol – det er den type thriller, som får dig til at glemme solens hede, og du lægger den først fra dig, når du er færdig.

• xitaah, 18. marts 2016, fra Plusbog.dk

Når fortiden indhenter nutiden og (måske) får konsekvenser for fremtiden, lyder det som noget du har læst før, så tro om igen. Jeg lader dig gå er en utrolig velskrevet bog, som pludselig tager et så uventet twist at du i stedet for at bladre frem må bladre tilbage for at se hvilke spor du har misset. Bogen er skrevet i et let, fængende og levende sprog, der gør at du føler dig tæt på personerne og deres følelser og tanker. Jeg vil varmt anbefale at læse bogen, og jeg glæder mig allerede til at læse næste bog af Clare Mackintosh.

• Pilgaard, 17. marts 2016, fra Plusbog.dk

Hold nu op en fantastisk bog. Den havde jeg meget svært ved at lægge fra mig. Fangede fra side ét og holdt mig fanget til sidste side. Spændende plot. Jeg er KÆMPE fan og skal klart følge forfatteren fremover. Kan kun anbefales herfra!

Clare Mackintosh har begået en genistreg med denne roman […] Jeg vil ikke på nogen måde afsløre historiens sande karakter – den fornøjelse overlader jeg helt og fuldt til den fremtidige læser. Clare Mackintosh skriver i et enkelt, ukunstlet og meget letforståeligt sprog, men plottet vil tage selv den garvede læser med storm. Faktisk var de sidste halvtreds side så intense, at jeg bogstaveligt talt måtte tage mod til mig, hver gang jeg skulle vende en side. ‘Jeg lader dig gå’ har fuldstændigt slået benene væk under mig. Det bliver svært at finde noget læseværdigt efter denne oplevelse.

Allerede i prologen er jeg fanget – min opmærksomhed er vagt og jeg bliver nysgerrig efter at læse resten af bogen. Forskellige fortællervinkler gør, at jeg aldrig er i tvivl hvem jeg læser om og dette er et plus, da historierne vikles ind i hinanden. Bogen holder et jævnt og interessant tempo, indtil der lige med ét sker et twist så uventet, at alt det jeg lige har læst, bliver alt andet end jævnt og man ser på bogen med helt nye øjne. Slutningen kan (hvis man vælger at tolke den sådan) give læseren lov til at drage sine egne konklusioner med hvad der siden hen sker. Jeg var godt underholdt og forventer mig gode ting af denne forfatter i fremtiden.

Hold da lige op en fuldstændig fantastisk bog. Starter ok, god men ikke noget særligt. Men…. pludselig må jeg gå nogle sider tilbage. Har jeg misforstået noget. Nej, bogen har “bare” taget en helt uventet drejning. På et tidspunk tog jeg mig selv i at sidde helt ude på kanten af sofaen, totalt opslugt […] Jeg kan desværre kun give denne bog fem ud af fem stjerner, men den fortjener flere.

• Schimke, 5. marts 2016, fra Plusbog.dk

Handlingen overrasker, og historien tager undervejs en så uventet drejning, at jeg måtte læse tidligere kapitler igennem igen for at se, om jeg havde overset noget? Men nej, jeg sad tilbage og var imponeret over, at forfatteren med sin sofistikerede skrivestil havde formået at “snøre” mig. Bogen er velskrevet i et flydende sprog, og den er så spændende, at den er svær at lægge fra sig.

• mettemg, 3. marts 2016, fra Plusbog.dk

Vi er naturligvis himmelrykte over, hvor godt bogen er blevet modtaget – både blandt læserne derhjemme og på Krimimessen i Horsens marts 2016.

Jeg lader dig gå af Clare Mackintosh er udkommet fra forlaget den 10. marts 2016. Du kan læse mere om bogen og sikre dig et eksemplar her.